راهنمای جدول استاندارد ترموکوپل

راهنمای جدول استاندارد ترموکوپل

راهنمای جدول استاندارد ترموکوپل. در این مقاله سعی کرده ایم استانداردهای رنگی کشورهای مختلف (جدول اول) و همچنین کدهای رنگی ANSI و IEC (جدول دوم) را معرفی کنیم. برای مشاهده بهتر روی عکس ها کلیک کنید.

جدول استاندارد ترموکوپل

جدول استاندارد ترموکوپل

جدول استاندارد ترموکوپل

جدول استاندارد ترموکوپل

موسسه ملی استاندارد ANSI یک موسسه آمریکایی است که به صورت غیر انتفاعی اداره می شود. (برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.) موسسه IEC یا کمیسیون الکتروتکنیک بین المللی یک موسسه استاندارد که از بیشتر از یک قرن پیش در انگلستان شروع به کار کرده است. این موسسه به صورت غیر انتفاعی و غیر دولتی فعالیت می کند. (برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.)

برای راحتی شما در مطالعه جدول دوم، جدول عناصر نیز در پایین صفحه اضافه شده.

(توجه داشته باشید جدول فوق بر اساس استانداردهای جهانی می باشد.)

 

ترموکوپل های مصرفی در استانداردهای جهانی

علاوه بر اینکه بر اساس نیازهای خود تیپ ترموکوپل خود را انتخاب می کنید به مصرفی بودن تیپ آن نیز توجه بفرمایید. منظور از این عبارت ویژگی های خاصی است که مربوط به نوع تیپ و نقاط قوت و ضعف آن نبوده بلکه مربوط به مسائل خارجی است. برای نمونه می توان به موجود بودن آن تیپ و مدل در بازارهای ایران اشاره کرد. این موضوع تاثیر مستقیم بر روی قیمت نیز دارد و همچنین باعث می شود دست شما در انتخاب کیفیت ها و برندهای مختلف بازتر باشد.

تیپ های مصرفی معمولا تیپ K (آنتی اکسید، رنج دمایی گسترده، قیمت پایین.) تیپ J (رنج دمایی ۸۰۰ درجه، قیمت مناسب.) تیپ R (برای دمای بالای ۱۰۰۰ درجه و دقت بالا.) و همچنین تیپ S (مشابه تیپ R برای دما و دقت بالا.) هستند. توجه بفرمایید که تیپ های R و S قیمت بالایی نسبت به دیگر تیپ ها دارند.

 

خروجی ترموکوپل

همانطور که در جدول مشاهده می کنید خروجی ترموکوپل مینی ولت (mV)  است. این موضوع برای تولید مدار بسیار مهم است. برای مقایسه سنسورهای RTD خروجی اهم می دهند.

با توجه به جدول می توان مشاهده کرد که با اینکه چند مدل در دماهای پایین نیز کاربرد دارند؛ بیشتر ترموکوپل ها در دماهای بالا بکار می آیند. از اینرو پیشنهاد گروه ژرمن الکتریک برای دماهای زیر ۴۰۰ درجه سانتی گراد سنسورهای RTD (سنسورهای PT50, PT100, PT1000) می باشد. مزیت سنسورهای RTD دقت بالاتر، سرعت انتقال دمای بیشتر می باشد. برای مقایسه دقیقتر تفاوت های ترموکوپل و RTD و نقاط قوت و ضعف هرکدام مقاله ترموکوپل (بخش پایین) را مطالعه بفرمایید.

 

جدول عناصر

جدول عناصر

جهت دیدن قیمت های ترموکوپل pt100 میتوانید از لینک رو به رو استفاده کنید.

قیمت ترموکوپل PT100
نوشته های اخیر

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید