کابل شبکه

در رابطه با کابل شبکه و تلفن ، ابتدا به این سوال می پردازیم که اصلا  کابل شبکه چیست ؟ کابل شبکه یا Ethernet یکی از پرکاربردترین کابل شبکه فیزیکی (سیمی) در دنیا است. کابل های اترنت وظیفه اتصال دستگاه های مختلف را در شبکه محلی بر عهده دارند. این دستگاه ها شامل کامپیوترهای شخصی، روترها، سوئیچ ها، PLC ها و دیگر دستگاه های مبتنی بر شبکه هستند. تقریبا تمامی دستگاه های مبتنی بر شبکه از تکنولوژی اترنت پشتیبانی می کنند.
از آنجایی که تمامی کابل های فیزیکی قابلیت های مختلف و نکات قوت و ضعف متفاوتی دارند. مثلا میزان (متراژ) حداکثر انتقال سیگنال یا طول عمر. منظور از حداکثر متراژ انتقال در واقع مسافتی است که سیگنال می تواند در سیم انتقال پیدا کند بدون اینکه از ضعیف شود. در متراژهای بالا باید حتما مقدار مسافت در نظر گرفته شود.

کابل های اترنت در چندین مدل موجود می باشند که همواره نسل های جدیدتر نیز وارد بازار می شود. این مدل ها از نظر سرعت، میزان حداکثر مسافت با هم متفاوت هستند.
کابل اترنت از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به کابل های تلفن دارد. حتی سری هردو مشابه یکدیگر است. تنها تفاوت اصلی در تعداد سیم های هرکدام است. کابل شبکه دارای ۸ رشته سیم و کابل تلفن دارای ۴ رشته سیم است. واضح است که سری اترنت نیز بزرگتر از تلفن بوده و به همین دلیل پورت اترنت نیز ار پورت تلفن بزرگتر است.

کابل اترنت (دومی از راست) شباهت ظاهری زیادی به کابل تلفن داشته و تنها بزرگتر بنظر می رسد

کابل اترنت (دومی از راست) شباهت ظاهری زیادی به کابل تلفن داشته و تنها بزرگتر بنظر می رسد

انواع اترنت

کابل های اترنت دارای سری های مختلفی هستند که امروزه سری Category 5 (CAT5) و Category 6 (CAT6) بیشترین استفاده را دارند. تفاوت اصلی در میان انواع Category ها، همانطور که از جدول زیر پیداست در سرعت و حداکثر پهنای باند مدل های مختلف است.

جدول کابل اتنرنت

جدول کابل اتنرنت

برای فهم بهتر جدول بالا باید توضیح بدهیم که منظور از نوع کابل چیست. منظور از نوع کابل درواقع خاصیت های مختلفی است که کابل مورد نظر ممکن

پورت دیواری اترنت

پورت دیواری اترنت

است داشته باشد. همانطور که مشاهده می کنید تمامی کابل ها TP به معنای Twisted Pair هستند. به این معنی که رشته های کابل به صورت دوتایی دور یکدیگر پیچیده شده اند. این موضوع به تقویت سیگنال کمک بسیار زیادی میکند و یک استاندارد کلی است. U به معنای Unshielded و به این معنی است که کابل شیلد یا محافظ خاصی ندارد.

باید توجه داشت که منظور از روکش پلاستیکی معمول کابل نیست و تمامی کابل ها روکش استاندارد را دارند. شیلد درواقع باعث کاهش نویز بر روی کابل می شود که دقیقا منظور از S یا همان Shield است. اگر جدول را به دقت مطالعه فرموده باشید متوجه می شوید که CAT7 دارای F است که به معنی Foiled است. فویل نیز مانند شیلد باعث کاهش نویز بر روی سیگنال کابل می شود.
کابل های اترنت عموما برای اتصال کامپیوتر و هر دستگاه دیگری به یک روتر یا سوئیچ طراحی شده اند. برای اتصال دو کامپیوتر به صورت مستقیم باید از کابل کراس اوور (Crossover) استفاده کرد.

کابل اترنت

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید