کابل برق صنعتی

کابل برق صنعتی

کابل برق صنعتی کابلی با توانایی انتقال برق فشار قوی بوده که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل دارای استانداردها و ویژگی ها متفاوتی با کابل های معمولی که در موارد خانگی استفاده می شوند است. کابل برق صنعتی تشکیل شده از دو یا چند رشته سیم می باشد که معمولا از مس یا آلومینیوم مغزی آن تشکیل شده. دو یا چند سیم مغزی فلزی روکش پلاستیکی معمولا PVC برای عایق شدن برق و لایه دوم آن که دو سیم را در بر می گیرد. معمولا کابل ها بر دو دسته قدرت و فرمان تقسیم می شوند.

 

تفاوت قدرت و فرمان

کابل برق صنعتی

کابل برق صنعتی

قدرت شامل سطح مقطع بیشتر و معمولا دو رشته می باشد. فرمان شامل سطح مقطع کمتر ولی بیشتر از دو رشته می باشد. منظور از سطح مقطع درواقع ضخامت سیم می باشد. سطح مقطع ضخیمتر باعث بالا رفتن قدرت و میزان جریان عبوری از سیم می باشد.

 

قیمت کابل برق صنعتی

قیمت کابل معمولا بر اساس خلوص آلیاژ داخلی آن ها سنجیده می شود. اما از میزان خلوص آلیاژ داخلی تاثیر گذارتر برند سازی کمپانی ها تعیین می شود. برندهای معروف اصولا قیمت های بسیار بالاتری برای جنس یکسان از برندهای بی نام دارند. از برندهای معروف می توان به خراسان، افشارنژاد، رسانا، کسری، ابهر و … اشاره کرد.

 

ویژگی های کابل برق صنعتی

شرایط دیگر کابل برق روکش های شیلد و نویز گیر می باشند. با توجه به شرایط محیطی که قرار است کابل در آن استفاده شود می توان از شیلدها و روکش های متفاوتی استفاده کرد. در شرایط وجود نویز مختلف می توان از نویز گیر استفاده کرد. همچنین نویز گیر می تواند باعث شود که نویز تولید شده توسط خود کابل باعث مختل شدن دیگر دستگاه ها و یا مثلا کابل های شبکه نشود. همچنین در شرایطی که از لحاظ فیزیکی نامناسب نیستند می توان از کابل های شیلد دار و آرموردار استفاده کرد. آرموردارها می باشند (برای جلوگیری از جویدگی موش) و از این قبیل دسته ها.

 

تقسیم بندی کابل برق صنعتی

تقسیم بندی کابل ها معمولا از قوی شروع مثل سایز ۱۵+۷۰*۳ شروع شده و در تقسیم بندی کنتور تا درب منزل ۴*۴ و در نهایت ۱٫۵*۲ ئ نهایت سیم ۱٫۵ یا ۲٫۵ استفاده می شود.

جراحی کابل تاثیر مستقیم بر مصرف برق دارد.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید