سوکت، کیستون شبکه و تلفن
سوکت، کیستون شبکه و تلفن

کیستون شبکه یا ماژول کی استون یا پریز شبکه، یک بسته snap-in استاندارد برای نصب جک های الکتریکی ولتاژ پائین گوناگون یا کانکتورهای نوری در صفحه دیواره کی استون، صفحه گیره، جعبه نصب سطحی، یا پچ پنل است.
ماژول های کی استون یا کیستون شبکه دارای یک سطح مستطیلی به عرض ۵٫ ۱۴ میلی متر در ارتفاع ۱۶٫۰ میلی متر هستند و با کلیدهای (تب) انعطاف پذیر در محل نگه داشته شده اند. بدین طریق امکان اسنپ شدن آنها در صفحه نصب با سوراخ های مستطیلی با اندازه نظیر موسوم به پورت ها فراهم می آید. صرف نظر از نوع جک حمل شده، کلیه کی استون ها، قابل تعویض هستند. در نتیجه بدون نیاز به تولید سفارشی، انعطاف پذیری زیادی در آرایش و نصب انواع مختلف جک های الکتریکی در یک صفحه یا پنل فراهم می گردد.

برخی از کی استون ها از کانکتور نوع pass-through استفاده می کنند، که برروی سطح جلو و عقب، یک جک قرار دارد. کی استون های دیگر دارای یک جک در قسمت جلو بوده و از مکانیسمی متفاوت برای سیم بندی سخت یا بستی کابل های سیگنال به عقب، نظیر مینی بلوک۱۱۰، یک کانکتور تعویض عایق، اتصال کریمپ یا اتصال لحیم استفاده می کنند.

سوکت، کیستون شبکه و تلفن

سوکت، کیستون شبکه و تلفن

تاریخچه کیستون شبکه

مبدا ماژول “کی استون” به حق امتیاز (حق اختراع) ۴۲۶۱۶۳۳ آمریکا، مصوبه ۲۷ آگوست ۱۹۷۹ برای “ماژول سیم کشی جک تلفن”- توسط Amp Incorporated برمی گردد. از این نظر به آن لقب ماژول داده شده است که به حق اختراع ” یک جفت فلنج نصب مورب قطری پیوست شده بود که شامل سطوح تکیه گاه پنل پلکانی در دو سر آزاد بیرونی می شود. این واحد” از طریق دهانه (روزنه) پنل جایگذاری شده و طرفین دهانه پنل فلنج های نصب را به شکلی انعطاف پذیر منحرف می نمایند، تا اینکه از دهانه عبور کرده و با حالت فنری و ارتجاعی به سمت بیرون دور از باقیمانده هوزینگ بپرد، به گونه ای که سطوح تکیه گاه پنل روبروی سطح جلوی پنل قرار می گیرند.

با این حال، طرح فعلی ( حال ” کی استون” نامیده شده است) برای اولین بار توسط International Connectors And Cable Corporation در حق امتیاز (حق اختراع) آمریکایی US 5624274 مصوبه ۷ نوامبر ۱۹۹۵ برای ” کانکتور تلفن با بلوک حفاظت از کنتاکت” معرفی شده است. در این طرح، ماژول با یک فلنج نصب مورب قطری به همراه پروتوبرانس (رمپ) برروی سمت مخالف، ضمیمه (پیوست) شده است. در توصیف حق اختراع، گفته شده است که “مونتاژ جک را می توان برروی صفحه گیره، ابتدا با جایگزاری قسمت تحتانی مونتاژ جک در روزنه یا دهانه جک انجام داد، تا اینکه رمپ هوزینگ به سطح نصب صفحه گیره گیر می کند. سپس مونتاژ جک چرخیده و به خاطر انحراف لچ کانتی لور هوزینگ، در محل مورد نظر اسنپ می شود.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید