عیب یابی سنسور PT100

عیب یابی سنسور PT100

 

با توجه به پرکاربرد بودن سنسور PT100 در صنایع مختلف دانستن نکات کلی برای عیب یابی سنسور PT100 خالی از لطف نیست. یک روش ساده برای تشخیص خرابی پراب PT100 اندازه­گیری مقاومت پراب در دماهای مشخص است. دو دمای آزمون صفر و ۱۰۰ درجه سلسیوس به سادگی ایجاد می­شود.

برای ایجاد شرایط دمایی صفر درجه سلسیوس کافیست ظرفی مانند یک فلاسک را با تکه­های یخ پر کرد و روی آن آب ریخت. سپس پراب را در فلاسک گذاشت. در این حالت مقاومت بین دو سیم سفید و قرمز باید در حدود ۱۰۰ اهم باشد.

برای ایجاد شرایط دمایی ۱۰۰ درجه سلسیوس کافیست ظرفی مانند یک فلاسک را از آب جوش پر کرد. سپس پراب را در فلاسک گذاشت. در این حالت مقاومت بین دو سیم سفید و قرمز باید در حدود ۱۳۸٫۵۱ اهم باشد.

استفاده از مقاومت یا جعبه مقاومتی ده برابری[۱]

یک روش ساده برای تشخیص خرابی ترانسمیتر حرارتی PT100 شبیه­سازی پراب PT100 با استفاده از مقاومت­ها یا جعبه مقاومتی ده­برابری است. مقاومت متناظر با کران پایین، وسط و کران بالای محدوده عملکرد ترانسمیتر حرارتی بهترین مقادیر مورد استفاده خواهند بود.

عیب یابی سنسور PT100

عیب یابی سنسور PT100

مقاومت را به ورودی پراب ترانسمیتر حرارتی اعمال نمایید و برای اطمینان از صحت مقدار مقاومت اعمال شده، جریان جاری را از طریق یک آمپرمتر تحت نظر داشته باشید.

تست عایقی

آسیب دیدن عایق غلاف پراب می­تواند عنوان عامل خطا در قرائت­های انجام شده توسط پراب مطرح باشد. کلیه سیم­های سنسور را به یکدیگر اتصال کوتاه کنید، سپس با استفاده از ابزار تست عایقی فضای میان غلاف پراب و سیم­های اتصال کوتاه شده را بررسی کنید. مقادیر قرائت شده باید بیش از ۲۰ مگااهم باشند.

 

[۱]  این جعبه شامل مجموعه­اي از مقاومت­هاست که مقدار هر يک از آن­ها با مضرب­ها و زير مضرب­هاي ۱۰ تغيير مي­کند. هر قسمت داراي ۱۰ قطعه هم­ مقدار است که با يکديگر سري شده­اند . مقدار کل هر قسمت ۱۰ برابر قسمت قبلي است. با تنظيم متناسب کليد ۱۰ حالته براي هر قسمت، مي­توان مقدار مقاومت جعبه ده برابری را روي هر مقدار دلخواه در گستره معلوم تنظيم کرد .

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد سنسورهای RTD و سنسورهای PT100 کلیک کنید.

 

منبع

پست های توصیه شده

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید