سنسور PT100 و PT1000 چه تفاوتی با هم دارند

سنسور PT100 پر استفاده ترین مدل از خانواده سنسورهای مقاومتی پلاتینیومی است. به صورتی که در بسیاری از اوقات کل خانواده سنسورهای مقاومتی (حتی غیر پلاتینیومی ها) به صورت PT100 شناخته می شوند که درست نیست. سنسورهای PT100 به اشتباه ترموکوپل PT100 نیز نامیده می شوند در حالی که عضوی از خانواده RTD بوده و ساختار آنها با ترموکوپل متفاوت است. دلیل این اشتباه بیشتر به این موضوع مربوط می شود که کارایی RTD ها و ترموکوپل ها تقریبا مشابه است و تفاوت اصلی در طرز کار این دو سنسور حرارتی نهفته است.

حروف PT در نام این سنسورها به دلیل استفاده از پلاتینیوم (با نام اختصاری Pt در جدول عناصر) است. عدد ۱۰۰ نشان دهنده این موضوع است که در صفر درجه سانتیگراد این سنسور ۱۰۰ اهم مقاومت دارد. بقیه اعضای این خانواده نیز به همین ترتیب نام گذاری شده اند پس سنسور PT1000 در صفر درجه ۱۰۰۰ اهم، سنسور PT500 در صفر درجه ۵۰۰ اهم مقاومت دارند.

طراحی سنسورهای PT100 و PT1000

در صنعت سنسورهای PT100 و … به صورت معمول برای سنجش حرارت تولیدی وسایل مختلف بکار گرفته شده و در بیشتر موارد داخل اتصالات سری و غلاف قرار دارند. اتصال الکتریکی سنسور PT100 درون اتصالات سری سنسور انجام می شود.به طور کلی این سنسورهای پی تی صد را به سه نوع مدل تقسیم می کنند که هر مدل ، از سه اندازه تشکیل شده است. نام هر مدل که در ادامه ذکر می شود در واقع همان جنس سازنده آن می باشد. با یکدیگر این سه مدل را مرور می کنیم :
• فیلمانی
• شیشه ای
• سرامیکی

بر حسب ویژگی های دمایی محیط ، می توان یکی از این سه مدل را به کار برد و از آن استفاده کرد. در کنار خاصیت های دمایی محیط ، می توان به نکاتی از قبیل دقت مورد نیاز و شوک پذیری محصول نیز دقت کرد تا بهترین پی تی صد برای محیط خاص خود انتخاب شود.

اغلب مغری سنسور ، در درون قلافی فلزی نصب می شود که بر حسب دما و جنس محیط و سایز آن قابل انتخاب و سفارش پذیر است که در نهایت به سیم یا وایر دلخواه اتصال داده میشوند. قطر این وایرها معمولا بین دو میلیمتر تا سی میلی متر می باشد و طول های متفاوتی را بسته به احتیاج می توان سفارش داد. دماهای مرسوم این سنسورها ۴۰۰-۶۰۰ و ۸۰۰ درجه می باشد. دارای دقت دمایی بالا بوده به شکلی که توان تشخیص تغییرات دمایی نیم درجه و حتی یک دهم درجه را هم دارا می باشند. اسمبل کردن سنسورهای PT100 نسبت و سایز غلاف مورد استفاده و همچنین متراژ کابل بستگی دارد.

کاربرد سنسورهای PT100 و PT1000

انتخاب سنسور از خانواده RTD (سنسورهای PT100 و …) بیشتر به نوع کاربر آن مربوط است. در صنایع تولیدی سنسورهای PT100 پرکاربردترین و معمولترین سنسور مقاومتی است. هرچند شرایط بسیاری وجود دارد که استفاده از سنسور PT1000 / PT50 و دیگر اعضای خانواده RTD معقول تر است. برای مثال سنسور PT1000 با ساختار سیمی دوتایی دارای مزایایی در برابر PT100 است زیرا با افزایش طول کابل مقدار خطای آن بسیار کمتر از سنسور PT100 است.

همچنین در صورت استفاده از ترمومترهایی که از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند سنسور PT1000 می تواند اثر مثبتی روی بالانس انرژی کل سیستم بگذارد. با استفاده از این شیوه باتری ها طول عمر طولانی تری خواهند داشت و در کنار پایین آمدن هزینه ها شرایط نگهداری از کل سیستم را نیز راحت تر خواهد شد.

نوشته های اخیر

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید