ترموکوپل چیست ؟ ترموکوپل سنسوری برای سنجش حرارت است. این سنسور از دو سیم فلزی ناهمنام تشکیل شده که در انتها به هم متصل شده و به یک ترمومتر ترموکوپل یا دیگر دستگاه هایی که از ترموکوپل پشتیبانی می کنند وصل شده اند. وقتی قسمت اتصالی دو سیم سر یا گرم شوند تولید ولتاژ می کنند و از این ولتاژ تولید شده می توان به دمای کنونی محیط مورد استفاده رسید.

ترموکوپل ها اگر به درستی نصب و راه اندازی شوند می توانند در رنج دمایی گسترده ای فعالیت کنند. این رنج دمایی (که به صورت حدودی می توان -۲۵۰ تا +۱۸۰۰ را شامل شود) در کنار موارد دیگری همچون دقت اندازه گیری و خاصیت های ضد خورندگی، ضد اسیدی، ضد انفجار و … دلیل اصلی استفاده ترموکوپل در صنایع مختلف است.

برای راحتی سفارش می توانید فرم زیر را دانلود کرده و پر کنید:

راهنمای سفارش سنسور دما

توجه: برای خرید ترموکوپل های مارک بخصوص به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

ویکا
جومو
روزمونت

توجه داشته باشید که قیمت ترموکوپل ها به مقدار سیم ، تعداد رشته سیم ، نوع مغری ، قطر و طول قلاف ، کانکشن و… بستگی دارد .

قیمت ترموکوپل سیمی :

  • قیمت ترموکوپل سیمی از ۹۰ هزار تومان میباشد.
  • مدل های چینی از ۱۲۵ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان میباشد
  • ترموکوپل جومو از ۲۷۵ هزار تومان میباشد.
  • ترموکوپل ویکا از ۳۵۰ هزار تومان میباشد

قیمت ترموکوپل های کلگی دار  :

  • ترموکوپل کلگی دار درجه ۲ چینی ۱۴۵ هزار تومان تا ۱۹۰ هزار تومان
  • ترموکوپل کلگی دار جومو از ۳۷۰ هزار تومان
  • ترموکوپل کلگی دار ویکا از ۵۳۳ هزار تومان

تیپ های ترموکوپل

ترموکوپلها بر اساس نوع دو فلزی که در آنها استفاده شده و همچنین کالیبراسیون آنها به تیپ های مختلفی تقسیم می شوند.

ترموکوپل های آلیاژ نیکل

ترموکوپل تیپ J:

ترموکوپل تیپ J از فلز آهن Fe و آلیژهای مس – نیکل Cu-Niتشکیل می شود. رنج دمایی این ترموکوپل متوسط بوده و بین -۱۸۰  و +۷۵۰ سانتیگراد است. حساسیت  این تیپ، ۵۵  µV/°C است. تیپ J ترموکوپل پر کاربردی است که رنج دمایی مطلوبی داشته و در کنار آن قیمت مناسبی هم دارد.

ترموکوپل تیپ K:

این تیپ ترموکوپل از دو فلز ناهمنام نیکل (Ni-Cr) و کروم(Ni-Al)  تشکیل میشود. محدوده دمایی ترموکوپل تیپ K بسیار مناسب بوده و بین -۲۰۰ تا +۱۳۵۰ سانتیگراد است. این ترموکوپل خاصیت ضد اکسیدی داشته و معمولا در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. تیپ K از پراستفاده ترین تیپ های ترموکوپل هاست و در بیشتر صنعت ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از دلایل آن رنج دمایی گسترده ای است که این ترموکوپل در آن کار می کند و از دلایل دیگر می توان به دقت بالای این ترموکوپل و همچنین قابل اعتماد بودن آن اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خرید ترموکوپل تیپ K مرجعه فرمایید.

ترموکوپل تیپ E:

تیپ E از دو فلز NI-Cr و یا Cu-Ni معمولا درست می شود . رنج دمایی این ترموکوپل -۴۰ تا +۹۰۰ سانتیگراد میباشد. این نوع از ترموکوپل ها دارای حساسیت بالا هستند و کاربرد آن در موقعیت هایی است که حسگر آن محافظت نشده است ترموکوپل تیپ E به دلیل حساسیت بالا در ضمینه هایی که احتیاج به سیگنال قوی وجود دارد کاربرد بیشتری دارد. این ترموکوپل در برابر تیپ های معمول دیگر پایدارتر است.

ترموکوپل تیپ T:

این دسته از ترموکوپل ها معمولا از مس و آلیاژ مس و نیک (Cu-Ni) درست شده اند. گستره دمایی آن -۲۵۰ تا +۴۰۰ است . از آنجا که رنج دمایی اش بدین صورت می باشد ، پیشنهاد میشود در دماهای پایین از این محصول استفاده شود. ترموکوپل تیپ T در برابر رطوبت مقاومت بسیار خوبی دارد و رنج حرارتی آن برای دماهای پایین بسیار مناسب است. نکته قابل ذکر دیگر پایداری بسیار بالای این ترموکوپل است.

ترموکوپل تیپ N:

ترموکوپل نوع N از فلزهای Ni-Cr-Si به نام تجاری نیکروسیل و Ni-Si-Mg به نام نیسیل Nisil ساخته می شود. محدوده دمائی آن بین−۲۷۰  و +۱۳۰۰ سانتیگراد است. حساسیت این نوع از ترموکوپلها ، به اندازۀ ۳۰ µV/°C است و برخلاف تیپ تی ،  معمولا در دماهای بالا استفاده می شود . این ترموکوپل از نظر کارایی شباهت هایی به تیپ K دارد ولی از آن گرانتر است. اما بادوامتر بوده و همچنین در دماهای بالا پایدارتر است.

ترموکوپل های آلیاژ پلاتین و رودیوم

تیپ S – تیپ R  – تیپ B : هرسه تیپ بالا با مقادیر متفاوتی از آلیاژهای پلاتین و رودیوم تشکیل می شوند. محدوده دمائی هر سه تیپ در حدود ۰ تا +۱۷۵۰  است. این مدل ها نسبت به تیپ های دیگر از حساسیت کمی برخوردار هستند و به نسبت دیگر تیپ ها گرانتر نیز هستند اما به دلیل کارایی در دماهای بسیار بالا در بعضی صنایع (مثلا صنایع دارویی) کاربرد دارند.

ترموکوپل ها تنگستن و رنیوم

تیپ C  – تیپ D – تیپ G : ترموکوپل تیپ C به صورت معمول در دماهای بالا مورد استفاده قرار میگیرد. این تیپ با اینکده در برابر اکسیده شدن مقاومت بسیار کمی دارد در دماهای پایین (دمای اتاق) به نسبت دیگر تیپ های تنگستن و رنیوم کمتر شکننده است.

ترموکوپل های فلکسی بل

دارای تعداد دو یا بیشتر سیم ترموکوپل هستند که در داخل یک غلاف فلزی عایق قرار دارند . این محصولات دارای انعطاف بالا هستند و طول عمرشان هم بسیار زیاد است. حجم آنها هم نسبت به دیگر محصولات مشابه ، کمتر می باشد. معمولا با شرایط متفاوت محیطی سازگارند و در مقابل تغییرات دما پاسخی بسیار سریع می دهند. نکته دیگر آنکه دامنه حرارتیشان بین دویست تا هزار و دویست درجه سانتی گراد است و در  طول ها و اندازه های مختلف تولید می گردند.

غلاف ترموکوپل

ترموکوپل‌ها از نظر اینکه چه نوع غلافی در انها به کار رفته ، ممکن است کاربرد های متفاوتی داشته باشند. معمولا غلاف ها را از سه نوع سیمی ، سرامیکی و در نهایت فلزی می سازند.  غلاف های سیمی در نوع ترموکوپل های تیپ K و J  دیده می شوند و دیگر انواع آن همچون تیپ R و تیپ S در آنها غلاف های سیمی وجود ندارد دلیل این امر هم آن است که معمولا غلاف های سیمی در  دماهای پایینتر کاربرد دارند. در رابطه با انواع دیگر غلاف ها باید گفت که ، تمامی تیپ های ترموکوپل دارای دو غلاف دیگر هستند.

نکته متمایز کننده در انواع غلاف ها، به این صورت است که معولا غلاف های فلزی را در دماهای کم و بیش بالا استفاده میکنند. حال آنکه غلاف های سرامیکی در دماهای بسیار زیاد همچون کوره های صنعتی و مانند اینها، کاربرد دارند.

غلاف های ترموکوپل به موارد زیر تقسیم می شوند:

استیل

استیل ۳۰۴ : این استیل پر کاربردترین آلیاژ استیل است. به دلیل قیمت مناسب و همچنین مقاومت در برابر دما و خورندگی نسبی. (رنج دمایی : ۷۰۰درجه کوره ۱۰۰۰درجه ترموکوپل)
استیل ۳۰۹ : این استیل کاربر کمتری دارد و در ترموکوپل و کوره دمای ۸۵۰ مورد استفاده قرار میگیرد.
استیل ۳۱۰ یا استیل ۴۸۴۱: این استیل به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر خورندگی و بخصوص خورندگی سیمان در صنایع سیمان کاربرد زیادی دارد. (رنج دمایی بالا: ۱۲۰۰درجه کوره و ترموکوپل)

سوپرآلیاژها

با ترکیب فلزاتی از خانواده نیکل ساخته می شود. ویژگی های متمایز کننده اش هم شامل مواردی از قبیل بالا بودن مقاومت در برابر خورندگی و سایش است و نیز در دماهای بالا قابل استفاده میباشد.

اینکونل ۴۰۰ : ۱۶۰۰درجه
اینکونل ۶۰۰: ۱۷۰۰ درجه
اینکونل ۶۵۰: ۱۸۰۰درجه
اینکونل ۸۰۰: ۱۸۵۰درجه

سیلیکون کارباید

غلاف های جنس سیلیکون کارباید در برابر حرارت و خورندگی ناشی از ذوب فلزاتی مانند روی مقاومت خوببی دارن.

تفلون

غلاف های تفلونی به صورت کامل در برابر هرگونه اسید مقاوم هستند اما مقوامت آنها در برابر دما پایین بوده و ۲۰۰ درجه است.

تیتانیوم

غلاف های تیتانیوم مقاومت بالایی در برابر اسید و نمک دارند. مقاومت آنها در برابر دما نیز مطلوب بوده و در حدود ۸۰۰ درجه است.

اتصالات مغزی ترموکوپل

پیش تر در رابطه با جنس غلاف های ترموکوپل صحبت شد. حال می پردازیم به مدل های متفاوت آنها. مدل های غلاف ها را به سه دسته تقسیم می کنند. غلاف لوله ای سر باز، غلاف سرامیکی ته بسته و دسته آخر، غلاف اتصال به بدنه. هر کدام از این مدل ها را شرایط محیطی خاصی عملکرد بهتری دارند. در واقع می توان گفت که برای بازدهی بهتر از ترموکوپل ها، بهتر است ابتدا شرایط محیطی مخصوص هر دسته را بدانیم.

مطالب بیشتر درباره قیمت ترموکوپل PT100

ترموکوپل pt100 یکی از رایج ترین و متداول ترین انواع ترموکوپل موجود در بازار است که با داشتن کارایی بالا در زمینه های کاری بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از اطلاع از قیمت ترموکوپل pt100 در بازار بهتر است کمی با ترموکوپل و کاربرد آن آشنا شده تا با اطلاعات بیشتری اقدام به خرید و پرداخت قیمت ترموکوپل pt100 کنید.

ترموکوپل چیست
ترموکوپل چیست

ترموکوپل چیست؟

قبل از آنکه اقدام به پرداخت قیمت ترموکوبل و خرید آن کنید، بهتر است بدانید که این وسیله چه کاربردهایی داشته و چگونه کار می کند. ترموکوپل را می توان دستگاه برای اندازه گیری مولفه های الکتریکی مانند ولتاژ به کمک دما دانست. در واقع ترموکوپل ها بر اساس پدیده سی بک و اندازه گیری دما و اختلاف آن بین دو نقطه و استفاده از نسبت ها و فرمول های خاصی اختلاف ولتاژ بین دو نقطه را محاسبه می کنند.

ترموکوبل چیست؟

حتما قبل از اطلاع از قیمت ترموکوپل pt100 بارها نام این تجهیز را در موارد مختلفی به خصوص در صنعت شنیده اید. این نوع از سنسورها یکی از متداول ترین انواع سنسور موجود در بازار بوده و در موارد بسیار گسترده و متنوعی به کار برده می شود. سنسورهای pt100 یا RTD سنسورهای مقاومتی هستند که که با اندازه گیری مقاومت های یک هادی در دماهای مختلف می تواند درجه حرارت موجود را اندازه گیری کند. شاید در نگاه اول قیمت ترموکوپل pt100 در بازار برایتان کمی زیاد به نظر برسد، اما این ترموکوپل در دماهای بسیاری مثلا ۶۰۰ درجه سانتی گراد نیز کاربرد داشته و برخلاف دستگاه های اندازه گیری دیگری می تواند با دقت مناسب و بدون خرابی دما را اندازه گیری کند.

ترموکوبل چگونه کار می کند:

مساله دیگری که بهتر است قبل از پرداخت قیمت ترموکوبل در بازار از آن اطلاع کسب کنید، نحوه عملکرد این ترموکوپل است. زیرا در صورتی که با نحوه کار این تجهیز آشنا نباشید آن را نمی توانید به خوبی در موقعیت مناسب استفاده کرده و اندازه گیری با آن به احتمال زیاد اشتباه از آب در خواهد آمد. اصل اصلی و اولیه کارکرد این نوع سنسور بر اساس افزایش مقاومت هادی با کاهش دمای آن است. در واقع در ابتدا یک جریان کوچک به هادی داده می شود و مقاومت هادی در برابر آن جریان اندازه گیری می شود. بعد از اندازه گیری مقاومت بر اساس مشخصات مقاومتی هادی، دمای متناظر با آن بر اساس مشخصات مقاومتی هادی خوانده می شود.

ترموکوپل pt100 چگونه کار می کند
ترموکوپل pt100 چگونه کار می کند

انواع ترموکوبل های pt100

قبل از اطلاع از قیمت ترموکوبل pt100 در بازار بهتر است بدانید که این ترموکبول انواع مختلفی داشته که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. قیمت ترموکوبل pt100 هر کدام از مدل ها با یکدیگر فرق داشته و مقادیر متفاوتی هستند. شما با توجه به نیاز خود بهتر است با این انواع آشنا شده و مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

سیم پیچ

این نوع از سنسورها با استفاده از یک سیم حساس که به دور هسته عایقی پیچیده شده اند، تشکیل شده است. این نوع از pt100 بیشترین دقت را در میان انواع دیگر داشته و بخصوص در جاهایی که محدوده دمایی گسترده است مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت کویل باعث ایجاد ثبات مکانیکی تجهیز شده و افزایش آزادانه طول سیم فشار وارده به آن ها را به حداقل می رساند. این نوع از pt100 تا دمای زیر ۶۶۰ درجه سانتی گراد قابلیت استفاده را دارند. بنابراین قبل از خرید و پرداخت قیمت ترموکوبل pt100 نوع کاربرد و دمای عملکرد خود را تعیین کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

فیلم نازک

این نوع از المنت ها شامل یک لایه مقاوم سرامیکی هستند که داخل آن ها یک لایه سیم مقاوم معمولا از جن پلاتین و با ضخامت حدود ۱ تا ۱۰ نانومتر قرار گرفته است. معمولا اطراف و لایه بیرونی pt100 در این مدل با پوششی از شیشه یا اپوکسی محافظت می شود. قبل از پرداخت قیمت ترموکوبل pt100 در این مدل بهتر است بدانید که این مدل پاسخ عملکردی سریع تر نسبت به مدل های دیگر داشته و در صورتی که سرعت عملکرد برایتان اولویت دارد، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. البته این مدل نسبت به مدل های دیگر از پایداری کم تری برخوردار می باشد. در صورتی که قصد خرید و پرداخت قیمت ترموکوبل pt100 این مدل را دارید بهتر است بدانید که شکل و اندازه آن باعث می شود قرار گرفتن بر روی سطوح مختلف بسیار راحت شده و شما مشکلی از این بابت نداشته باشید.

کویل شده

قبل از اطلاع از قیمت ترموکوبل pt100 در بازار بهتر است آخرین مدل آن یعنی مدل کویل شده را نیز بشناسید. در این مدل از سیمی به شکل کویل استفاده شده که توسط یک سازه مکانیکی سر جای خود محکم قرار می گیرد. طراحی این مدل به گونه ای است که فشاری به کویل وارد نشده و سیم می تواند به طور آزادانه و بر اساس تغییرات دما یا مولفه های الکتریکی تغییر کند. قبل از پرداخت قیمت ترموکوبل pt100 این مدل بهتر است بدانید این نوع از pt100 پایدارترین و دقیق ترین نوع بوده و در موارد بسیاری بهترین گزینه نسبت به موارد دیگر است. این نوع از ترموکوپل می تواند تا محدوده دمای ۸۵۰ درجه سانتی گراد نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

در انتخاب ترموکوپل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد قبل از پرداخت قیمت ترموکوبل pt100 و انتخاب مدل آن، بهتر است به نکات بسیار مهمی توجه کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. قبل از خرید و انتخاب حتما به دامنه دمایی مورد نظر و کاریتان توجه کنید. توجه کنید که چه میزان تاخیر برایتان قابل قبول است و تا چه اندازه دقت اندازه گیری برایتان مهم و حیاتی است. حتما به منبع تامین برق و سازگاری آن با دستگاه ترموکوپل نیز توجه کافی نشان دهید. مواد شیمیایی محیط را بررسی کرده و ببینید که ترموکوبل تا چه اندازه با آن ها ارتباط برقرار خواهد کرد. ارتعاشات محیط کاری را درنظر گرفته و آن را با میزان پایداری ترموکوپل مقایسه کنید. سعی کنید تمامی موارد را به طور همزمان در نظر گرفته تا بتوانید انتخابی مناسب و اصولی داشته باشید.

اگر قصد خرید ترموکوپل پی تی ۱۰۰ را دارید این مطالب ممکن است کمک کننده باشند :

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید